Katti Houshmandfar – CrossFit

Annons

Träningstips

img_2335.jpgimg_2318.jpg
Jag är så glad över att kunna göra knäböj igen. Jag kan inte göra normala böj med sumoböj går och det är när man står väldigt brett. Jävlar vad insidan av benen får jobba då. Jag tänkte tipsa er om ett 10 min styrkepass ni kan lägga in i er träning som jag gör varannan dag och jag har blivit så stark i överkroppen och just armhävningar efter det samt att benen får jobba.

Såhär ska du göra: Ställ klockan så du ser den, du ska göra i endast 10 min av denna. Använd en tung hantel eller viktplatta eller kettlebell som du håller framför kroppen i en goblet position som det kallas för. Håll alltså ryggen rak och det hjälper att hålla upp armbågarna, sträva att dra dom upp mot taket och håll dom där.

Att tänka på i övningarna: Du ska göra 8 st böj med vikten och tänka på att hålla anspänning hela vägen ner och upp så ha inte bråttom, när du gjort 8 st gör du 8 armhävningar och gärna på tå om du kan. Här ska du tänka på att dra dig neråt med hjälp av skulderbladen, dom ska liksom klämmas ihop och på väg upp ska du tänka på att pressa isär dom.

Gör detta varje 2 min så du börjar när klockan startar och näste set kör du när klockan slår 2.00 och nästa 4.00 osv. Det blir totalt 5 set och tiden som är kvar till nästa ska du vila. Här ser ni på min video hur jag gör

Lycka till!

// I am so happt to be able to do squats again. I can’t to regular squats but sumo squats with like a kettlebell is ok if I really focus and do them slowly. I wanted to share a short session with you that you can add to your training session, it only takes 10 min and it is so good. 2 different movement, sumo squats and pushups that you do every 2 min, 8 reps of each. I can tell you that the pushups have made me so strong in my upper body and in pushups during workouts now.

Every 2 min for 10 min = 5 set in total. 8 reps Sumo squats holding a heavy dumbbell or kettlebell in goblet position. Do them slowly and keep your body tight the whole way, down and up and push yourself up by squeezing your butt. Do the straight away 8 reps of pushups on your toes if you can. Do them really slowly and strict, think that you are pulling your self down towards the floor with your scapula and on the way up, press your scapula away from each other. 

It only takes 10 min and it is really good, hope you like it :)

 

Kommentera (0)

Kommentera

Annons

När jag trodde jag fick bort all sand

Kommentera (0)

Kommentera

Annons

Status just nu


Jag vaknar varje morgon och kör min rehab och det går bättre och bättre för varje dag men jag vaknar alltid upp så himla stel och har svårt att gå. Status på min fot just nu är smärta och stel men det går verkligen framåt men väldigt långsam och jag är otålig. Pamela påminner mig varje dag när vi går att jag ska sluta halta och gå normalt men långsamt och när jag fokuserar så går det. Det gör ont men det går. Däremot kan jag inte bada på stranden, det går verkligen inte. Jag var först rädd att jag inte ens skulle kunna gå på sanden då det är så ojämnt men jag har övat att gå väldigt långsamt och barfota på sanden och det är riktig bra träning för min fotled. Men jag försökte mig ner i vattnet och det går inte för när vågorna kommer så flyttas sanden omkring och då vinglar jag och jag får verkligen inte trampa snett eller något, då kommer jag dö av smärta. Så på stranden får jag svalka mig vid duscharna istället :)

Såhär såg min rehab ut imorse. Jag gör 3 olika övningar och jag gör varje övning 2 gånger med rakt ben och 2 gånger med böjt knä. Det är jättetufft med böjt, blir mer utmaning då.

Övning 1 – pendla höften mot väggen, höften åt sidan och vrid 180 grader fram och tillbaka. 3 positioner totalt.

Övning 2 – Tåhävningar där jag släpper den friska foten och håller emot ner med den skadade och flexar vaden.

Övning 3 – Rumänska enbens marklyft utan vikt utan fokus på balans. 3 riktningar – rakt fram och snett åt båda håll.

Sen gör jag även en 4:e övning men den har jag inte fått kläm på ännu så jag visar mer när jag kan göra den.

// I wake up every morning and do my rehab exercises by the pool. It’s hard and it hurts a lot but I feel that everyday is one step closer to getting beter and walking normal again and the exercises helps even though they are so boring to do. The video above shows the different ones I do every day. It’s hard to walk, it hurts and being at the beach is the most difficult part. The sand makes the ground uneven so walking is a bit wobbly and I have to walk really slowly and careful so that i don’t take a wrong step. The only thing that I can’t to is win in the ocean due to the waves. It’s impossible to go into the water for me so I just have to cool down with the showers that they have on the beach. 

So I just have to keep on working om my rehab, be patient and I will get there soon. It’s hard but I will do it :)

Kommentera (0)

Kommentera

Annons

Video från gårdagens träning

Det tog ett dygn att ladda upp en video här från Turkiet, internet är kaos. Jag vet inte varför den har alltid fungerat så himla bra här. Men bättre sen än aldrig

// It took me about a day to upload the video from yesterdays session but here it is. I don’t know why the Internet is so slow it use to work really good. But here you go :) 

YouTube Preview Image
Kommentera (0)

Kommentera

Annons

Middag vid hamnen

Efter träningen tog jag och Pämsi bussen till hamnen och åt middag, såhär lyxig middag :)

// After our workout session we took a quick shower and the took the bus to the harbour for some dinner.

Förrätt // Starters

P5302971 (1)

Varmrätt // Main course

P5302975 (1)

P5302974 (1)

2 hungriga tjejer // 2 hungry girls 

P5302972

P5302973

Utsikten vid vår lägenhet medan vi vänta på bussen // The view from our place by the bus stop.

P5302970 (1)

P5302968

Kommentera (0)

Kommentera

stats