PLANERA DIN KOST. | Katti Houshmandfar - CrossFit

Katti Houshmandfar – CrossFit

Annons

PLANERA DIN KOST.

Nyckeln i en bra kost sitter i planeringen.

Oavsett vad ditt mål är med din träning och din kost (viktnedgång, viktökning, muskeltillväxt) så tycker jag att planering i din kost är det viktigaste av allt.

Idag tycker jag att det är rätt svårt att äta ute. Först och främst kostar det skjortan och dels för att du vet inte riktigt vad du får egentligen.

“Grillad kyckling”

Vad säger det egentligen? vad är den marinerad med? Är den ekologisk?

Jag planerar alltid min mat och jag har alltid med mig matlådor till jobbet. Det är för att jag är mån om min kropp och vill föda den med bra energi och bra råvaror. Jag vill veta exakt hur allt är tillagat.

Vilket bättre sätt finns det då än att laga maten själv.

Hemms hos oss så ser vi alltid till att kylen är fylld, sällan står den tom. Gör den det, då är det bilen till äffären som gäller, inte sitta och glo på en film i soffan.

För visst är den enklaste ursäkten till att inte ha gjort färdigt sin låda till jobbet en måndag att man inte hade något att laga i kylen?

Träning och bra kost går hand i hand. Det går inte att slita hårt på gymmet för att sedan fylla på depåerna med en massa skit? Då kommer du aldrig lyckas med din träning.

Sedan en tid tillbaka så har jag börjat äta mycket mer, jag bestämde mig för att sluta ha en massa förbud. Visst tänker jag på vad jag äter och är noga med att försöka följa Paleo som en livstil, men jag låter inte mig själv ha en massa förbud nuförtiden. Vill jag äta något annat eller kanske en bulle till kaffet någon gång i veckan så gör jag det utan att må dåligt.

Och det har bara gett en positiv verkan på mig. Jag har blivit starkare och faktiskt mer “fit” om man ska kalla det så.

Mitt tips till er som har det lite jobbigt med planeringen:

Handla oftare och ha alltid basvaror i ditt kylskåp. Saknar du något? Skriv en lapp på morgonen och handla med dig det hem efter jobbet.

Handla in en jäkla massa matlådor i alla möjliga storlekar.

Ta din söndagskväll till att förbereda mat för veckan. Jag brukar oftast göra samma mat som räcker i 3 dagar sen gör jag något nytt som räcker för resten av veckan.


Använd helgerna till att inte äta dina matlådor utan njut och laga den maten som faller dig in. Lite frihet måste man ha.

Glöm inte att planera in ditt mellanmål också, utan den kan du bli panik hungrig och hets handla något du inte alls skulle äta 🙂

För mig blir det ugnsbakad laxfilé med sötpotatis och sallad vid sidan om de närmsta 3 dagarna.

Vad ska ni äta för gott?

DSC_1035
DSC_1037

Kommentarer

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
Annons
stats