VECKANS ÖVNING - UTMANING #4 | Katti Houshmandfar - CrossFit

Katti Houshmandfar – CrossFit

Annons

VECKANS ÖVNING – UTMANING #4

bild (8)

Idag hade jag tänkt att vila och låta veckans utmaning va det enda jag gör idag.

Kanske inte direkt den form av vila man egentligen menar för då ska man ju vila helt och hållet men jag älskar ju att träna som sagt.

Men när jag var klar med utmaningen så kom Cissi så inbjudande och frågade om jag ville köra Invictus med henne och Ghelu.

Tack nej till ett träningspass med de 2 starkaste brudarna på boxen?

Det gör jag aldrig 🙂

Så glatt tackade jag Ja innan jag ens visste vad jag gav mig in på.

Kan bara sammanfatta det kort att jag är helt tömd på energi nu 🙂

Invictus är en box i USA som kör en programmering som många atleter följer, de flesta som tävlar eller vill kanske tävla i CrossFit Games.

Ghelu och Cissi följer bara Invictus och det är otroligt tufft men roligt.

Men mer om det sen, nu kommer veckans utmaning till Er fina läsare.

Ni behöver 1 matta eller något mjukt om ni inte gillar att göra situps på golvet. Är ni utomhus, kör på gräs. Har du tillgång till gym så behöver du en medicinboll, min vägde 6kg.

Har ni inte något av dessa så ta en pinne, eller något otympligt som ni ska hålla med raka armar ovanför huvudet med ett smalt grepp.

För det är det som är själva tanken att övningen ska vara jobbig och kräver lite av rygg rörligheten.

Sen behöver du en vägg som du kan klättra dig upp hanståendes på. Wallclimbs heter övningen. All utförande kan ni se på min video nedan.

WOD 4

3 varv på tid

5 st Wallclimbs

10 st Prisoners Getup

15 st Overhead Squat med 6kg medicinboll eller annat. Går bra med viktplatta också.

MIN TID – 5:21

Wallclimbs – gå så långt in så att du nuddar med magen mot väggen, är det för jobbigt gå så långt du klarar. Men du måste ner hela vägen och nudda bröst i golvet som från startpostition i  in video innan du går upp igen. Denna övning kräver mycket av dina axlar.

Prisoners Getups – En situp där du måste nudda med hela ryggen och skuldran i golvet innan du går upp. Jag väljer att gunga för att få fart men man gör som man vill, är inte ett måste att gunga. Händerna måste låsas bakom nacken hela tiden och höften ska vara fullt utsträckt när du kommer upp innna du går ner igen.

Overhead Squat – En knäböj där du håller raka armar ovanför huvudet och en medicinboll gör övningen otymplig och jobbigare.

Är ni redo?

Kör hårt och fråga gärna om ni är osäkra på något.

I know you can do it!

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=_caoggjTJEg&feature=youtu.be[/youtube]

 

 

Kommentarer

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
Annons
stats