GREAT EXERCISE FOR YOUR CORE/MIDLINE | Katti Houshmandfar - CrossFit

Katti Houshmandfar – CrossFit

Annons

GREAT EXERCISE FOR YOUR CORE/MIDLINE

När vi var nere i Köpenhamn i Maj för att kolla på Regionals till Crossfit Games så sa jag en rätt rolig mening när jag skulle peka på en av de tävlande för att kommentera hur han gjorde just den övningen han höll på md genom att säga

”Han där till höger med magrutorna”

”Öh vem menar du, ALLA har ju magrutor!” Svarar Teresa.

Det är inte en nyhet att de flesta CrossFit atleter har en väldigt grym fysik och sexpacket kommer som mjölk till kaffet. Man behöver inte kämpa så speciellt hårt för dom. Eller jo, vi kämpar ju och tränar stenhårt men det är inte direkt så att jag tänker att jag ska träna mage idag för att få till musklerna där.Utan rutorna kommer lite sådär underbart på köpet om man sköter sin kost.

Jag tänkte därför tipsa vilket jag tidigare gjort också om en övning som är stjärnan till den optimala bål styrkan och de efterlängtade magrutorna. Detta är något som vi kör mycket inom CrossFit och en övning har kommit att bli min favorit övning.

Overhead Squat

Den går att göra både med skivstång och med kettlebell där man håller en kettlebell i taget. Att göra den med kettlebell är någorlunda svårare än med skivstång just för att du håller den med en hand och det blir lite ostabilare. Men det kan vara bra att variera de båda övningarna. Du kan dock ha mycket tyngre vikter med skivstången.

För att kunna göra den perfekta OHS som vi kallar det så fint på CrossFit språk så krävs det en bra rörlighet i axlar/rygg och höft. Höft för att du ska kunna komma ner djupt och axlar för att du inte ska tippa framåt när du går ner. Kör du denna med skivstång så blir det lättare ju bredare grepp du har på stången. Ju tätare desto mer krävs av rörligheten i både axlar och rygg.Overhead Squat tar väldigt mycket på mittenpartiet i kroppen vilket är din bål. Så vill du ha magrutor som en CrossFittare så är detta en övning du definitivt ska göra.

bild

bild

When we were down in Copenhagen in May to watch the Regionals for The Crossfit Games, I told a pretty funny sentense when I was trying to point out of the contestants to comment on how he did just the exercise he was doing by saying

“The guy to the right with the abs”

“Oh who do you mean, everyone has ABS!” Teresa responds.

It is not news that most CrossFit athletes have a very good physics and six pack comes as milk for your coffee. You do not have to struggle so hard for them. Or yes, of course we fight and train really hard but it is not exactly that I think about doing a certain movement just to get abs, you get it for free if you manage your diet correctly.

Therefore, I want to tell you about a great exercise for your core strength and this is actually one of my favorite exercises.

Overhead Squat

It is possible to do this exercise with a barbell or a kettlebell where you hold one kettlebell at the time. The difference is that kettlebell is somewhat more difficult than with barbell just because you hold it with one hand and it gets a little bit more unstable. But it can be good to vary both the exercises. You may, however, have much heavier weights with barbell.

In order to make the perfect OHS as we call it so nicely in CrossFit language, it requires a good movement in the shoulders / back and hip. Hip to be able to get down deep and shoulders for not tipping forward when you go down. Are you doing this with barbell, it will be easier if you hold a wider grip than a smaller grip. The denser the more necessary by movement in both shoulders and back. Overhead Squat takes very much on your midline and is a perfect exercise to strengthen your core and whole body. So do you want abs like a CrossFitter, do more overhead squats 🙂

Kommentarer

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
Annons
stats