CrossFit är ingen QuickFix. | Katti Houshmandfar - CrossFit

Katti Houshmandfar – CrossFit

Annons

CrossFit är ingen QuickFix.

IMG_2443

Att bli bra på CrossFit tar tid, något jag själv är levande bevis på. Och då är jag långt ifrån, och då menar jag verkligen långt ifrån elitnivå men jag kan fortfarande stolt säga att jag är bra på CrossFit. Jag har tränat denna sport i 1,5 år nu och med handen på hjärtat så är jag i mitt livs bästa form. Och då jämför jag mig själv med mig själv.

Jag spenderar ca 16 timmar i veckan till min träning. Det är ca 3 timmar per dag då jag har vila på söndagar och jag spenderar ca 1 timme till någon form av aktiv vila på torsdagar. Så 5 dagar i veckan så följer jag slaviskt en programmering för att jag ska utvecklas. Av dom här 3 timmarna per dag så är det endast 15-30min (ibland mindre och någon enstaka gång längre) som tillägnas till en wod = workout of the day. Det som många tror att CrossFit endast handlar om och det enda vi gör. Dessa workouts som är väl kända att man gör på snabbast tid eller att man ska hinna med så många reps som möjligt under en viss tid.

Så det betyder att det finns hela 2,5 timme per dag som jag gör annat. Vad kan det vara? Jo teknik och styrkedel vilket är den största delen av denna sport. Wod:en är bara en liten bråkdel av det vi gör och oftast något vi avslutar träningen med. Nu är det inte så att jag står och lyfter i hela 2,5 timme utan det är den totala tiden jag spenderar med all uppvärmning, vila emellan osv. Ja ni fattar, det tar tid.

Jag har med andra ord slitit arslet av mig för att vara i den form jag är idag och alla som utövar denna sport sliter hårt varje dag. Vi gör det för att det är roligt, vi utvecklas och utsätts ständigt för nya utmaningar då ett pass aldrig är sig likt.

Skulle du kalla CrossFit för en Quickfix efter att ha läst detta?

Här är en del av dagens teknikträning.

Varje minut i 10 minuter:

1. Allt ska vara TnG (touch and go så inte släppa stången mellan) 1 Power Clean, 1 Squat Clean, 1 Power Clean, 1 Squat Clean. Vikt = 75-80% av det du tar maxvikt i Power Clean.

2. 8-12 Kippade HSPU (handstand pushups)

Så detta betyder att vi gör 5 set av varje för på minut 1 gör jag den första och på minut 2 den andra, minut 3 den första, minut 4 den andra osv. Se min video för att se vad en Clean är och vad skillnaden mellan en Squat Clean och en Power Clean är. På Squat går man ner i en full knäböj och hömtar stången medan på en Power gör man inte det.

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=g7mGscyScDs[/youtube]

Och såhär ser kippade HSPU ut 🙂

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=arSkCMtt298[/youtube]

Kommentarer

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
Annons
stats