Räkna ditt intag - Zone diet | Katti Houshmandfar - CrossFit

Katti Houshmandfar – CrossFit

Annons

Räkna ditt intag – Zone diet

Nu tänkte jag berätta lite mer om vad Zone diet är för något och det är väldigt enkelt när man väl förstår. Huvudsaken går ut på att hålla koll på ditt dagliga intag av kolhydrater, protein och fett. Sen finns det inga direkt förbud på vad man får och inte får äta. Självklart som all sund kost så ska man ju inte trycka i sig en massa socker och annat spannmål men ni förstår tänket.

Man äter i blocks och ska få i sig beroende på hur aktiv man är ett visst antal blocks per dag. Det finns en sida uträknat på hur många block respektive person ska äta och jag har satt mig själv som medel personen just nu då jag inte tränar som jag gjort förr. Hade jag gjort det så hade jag fått äta mer. Här kan du se hur de räknar.

img_3511.jpgJag ska äta 11 blocks på en dag och då är blocken indelade i 3+3+1+3+1 så detta betyder att jag ska äta 5 gånger på en dag. 1 block motsvarar 9g kolhydrater, 7g protein och 1,5 g fett. 3 block menyn är min frukost, lunch och middag och 1 block menyn är mellanmål/kvällsmål/efter träningsmål osv. Jag kan välja att skippa mitt mellanmål och lägga på 1 block på min middag så den blir 4 block. Hänger ni med? Bara jag får i mig 11 block på en dag. Som ni ser så går detta tänk ut på att äta mest kolhydrater, något många är rädda för men det ska ni inte vara.

3 block för mig är alltså en meny med 27g kolhydrater, 21g protein och 4,5 g fett. Det finns färdiga menyer för de olika block om man vill slippa tänka som ser ut såhär.


Vill man göra egna menyer så kan man använda sig av denna sida, www.kostbevakning.se där kan du räkna ut hur mycket tex 100g potatis innehåller osv och skapa din egen rätt. Det tar någon vecka innan man kommer in i det men när man väl hittat sina måltider och hur man räknar så blir det så lätt. Jag ska testa detta tills vi åker till Marbella tillsammans med Kaitlynne. Hon äter tex 14 block per dag för hon tränar 2ggr/dag.

Varför gör man detta?

Jo, här har du ett grymt sätt att verkligen se till att din kropp där i sig det den behöver och det man oftast märker är att vi äter alldeles för lite och för kolhydratssnålt. Har kan ni se lite före och efter bilder på en av världens bästa crossfit atleter, Katrin Tanja Davidsdottir. Hon har räknat sina macros nu 6 månader tror jag, kolla skillnaden på hennes form och nu äter hon alltså mer än hon gjorde innan.


Här har ni varianter av en 3 block meny som jag brukar äta, en väldigt enkelt och en lite mindre enkel men fortfarande enkel.

 

P6274194 P6264173

Det är väldigt god ,mat man får äta och det handlar absolut inte om att svälta eller liknande, tvärtom! Och detta är ett populärt sätt att äta inom Crossfit då man maximerar sin prestation när man äter precis det kroppen behöver. Jag ska ge det ett försök ett tag och se hur jag mår.

//I wanted to tell you more about Zone diet that I am going to try for a while. Zone diet is all about counting your macros and you eat in blocks depending on where your are on the block scale. I consider myself a Medium Female at the moment so I am suppose to eat 11 blocks per day. 1 block is 9g carbs, 7g protein and 1,5g of fat. The meals are spread out in 3+3+1+3+1 block meals so my breakfast, lunch and dinner is 3 blocks and my snack is 1 block. I can if I miss my snack or something, add the 1 block to my 3 block meal and eat 4 blocks instead. So a 3 block meal is 27g of carbs, 21g of protein and 4,5g of fat.and as you can see on the pictures above, you have a list of 3 block meals and 1 block snacks for inspiration. 

This is not a diet that is about starvingurself, it is actually the other way around. I have realized that I eat to little and especially to little carbs. Counting your macros is a way of getting in better shape, performing well and feeling better because you fule your body with exactly what it needs, not less and not more. One of the best crossfit athletes in the world follows this diet by counting macros for the last year and her transformation in her shape and performance from last year is sick! And she was in good shape already by then. 

So I am going to give this a try until our Spain trip, so is Kaitlynne and we will se. I have been following it for 4 days now and it feels great!

Kommentarer

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
Annons
stats