Matprep på söndagar - så får du en bra start på veckan | Katti Houshmandfar - CrossFit

Katti Houshmandfar – CrossFit

Annons

Matprep på söndagar – så får du en bra start på veckan

P8282485 P8282486

P8282487 P8282488 P8282490Ni vet det här med “Jag börjar mitt nya liv måndag” och jag kan räcka upp handen för att ha sagt så många gånger i mitt liv. För mig har det inte handlat om träningen utan mer kosten jag syftar på då. Och det är helt ok att säga så och är du en av dom som nyligen sagt det så tycker jag att bara är bra och nu är det dags att sätta igång. Därför tycker jag söndagar är en bra dag till att förbereda inför veckan men både träning, packa kläder och förbereda matlådor.

Genom att förbereda maten så vet jag vad jag får i mig och att jag får i mig allt det min kropp behöver för att orka dagen och orka med min träning. Jag gör matlådor för ungefär 3 dagar och ställer in allt jag ska ha med mig i en påse i kylen så tar jag den bara på morgonen till jobbet. På så sätt har jag mina mellanmål också vilket minskar risken för att små handla saker för man är hungrig. Det är typ det vanligaste där jag jobbar. Att folk är hungriga och inte har något mellanmål, sen går dom till Convini kylen och köper choklad eller något bara för att stoppa suget och hungern. Det vill inte jag göra.

Idag har jag förberett 6 portioner av samma rätt som räcker i 3 dagar för mig.

Nästan 1 kg kycklingfilé som jag kryddar med timjan, salt och curry och kör in i ugn med aluminiumfolie över så den blir saftig.

1200g färsk broccoli och morötter som blir ungsbakad

860g potatis som jag kokar

Till mellis tar jag med mig 2 portioner av kvarg och nötter. Sen när jag kommer hem så äter jag även ett kvällsmål och frukosten äter jag hemma innan jobb så det behöver jag inte förbereda.

Nu ska det sluta slarvas och dessutom så kostar det dubbelt så mycket att äta ute på lunchen och ska jag komma iväg på min dröm så  ska jag 🙂

// More or less everyone has said “I’ll start my new life on Monday” and then they go bananas during the weekend with crappy food and sweets. I can say that I am one of them haha, several times. So now when we say it, we have to keep it and mean it. At least me and that’s why i think Sundays are the best prep days for the upcoming week.. Plan your week with training, pack your clothes and then prep your meals. Prepping meals is the key to success, easy said easy done. You just have to take the time. 

Abs are made in the kitchen right? Yeah that is right. By prepping meals I know exactly what I eat and that get enough and good energy to work and do my workout. Snacks is something people usually don’t prepare and I can see easily at work where my colleagues get hungry like 2 hours after lunch and don’t have anything with them. They then go to the cafeteria and buy like sweets and chocolate for their coffee and that is the reason you gain those extra kilos that you don’t need. 

So today I have prepared 6 meals that will last for 3 days for me. it’s my lunch and dinner

1 kg chicken breast which I seasoned with thyme, salt and curry powder and put into the oven with aluminum foil so it becomes sappy. 

1200 g fresh broccoli and carrots in the oven as well

860g boiled potato

I eat my breakfast at home before work and my evening snack as well at home så that i don’t need to prepare. I also bring 2 portions of snack to work, one before lunch and one after lunch which is quark and natural nuts. 

Time to bring those abs back 🙂 vacation mode is over!

Kommentarer

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
Annons
stats