Gästblogg - Jenny och Tyngdlyftning | Katti Houshmandfar - CrossFit

Katti Houshmandfar – CrossFit

Annons

Gästblogg – Jenny och Tyngdlyftning

Hej alla Kattis läsare!

Jenny Grass här som lägger tassarna just nu på hennes blogg och väldigt roligt att få gästblogga här och berätta lite mer om ämnet tyngdlyftning då jag förstått att det varit lite fokus på detta i hennes blogg då vi tävlar imorgon. Jag vill även passa på at nämna att jag är en ny bloggar här på Myshowroom (har bloggat på en annan portal sedan tidigare) och vill ni kika in hos mig så hittar ni min blogg här –> www.offrainget.myshowroom.se

Att berätta vem man är blir alltid lite som de där brevväxlingsannonserna som fanns i KP när man var liten, vet ni vilka jag menar? Men here it goes. Jag är en levnadsglad tjej på 24 vintrar. Jag älskar krispig höstluft, att testa ny mat (så länge som den inte är stark) och min familj. Jag är utbildad jurist och viger min fritid till träning, främst tyngdlyftning men även lite CrossFit. Jag har 4 SM medaljer och har vunnit både distriktsmästerskap och Svealandsmästerskap i tyngdlyftning.

Vad gör man

Katti har ju berättat om vad man gör på tävlingar; man lyfter en stång från golvet upp på raka armar på två olika sätt. De två olika lyften kallas ryck (snatch på engelska) och stöt (clean and jerk på engelska). Nu snackar vi alltså om Olympiska lyft (förväxla dem inte med Styrkelyft för det är galet stor skillnad på dem, vill ni veta mer om det får ni be Katti om ett till inlägg hehe).

Rycket går till så att du lyfter stången direkt från golvet upp på raka armar, det är alltså en rörelse. Stöten är uppdelad i två rörelser. Det blir extra tydligt på engelska då det heter ”clean and jerk”. I detta lyft lyfter man stången från golvet upp på bröstet i en jämn rörelse. Från bröstet trycker man sedan upp stången på raka armar. Lyftet räknas när man står upp med stången på raka armar ovanför huvudet, raka ben och fötterna bredvid varandra.

Du kanske har sett att många liksom sätter sig ned i en knäböj när de fångar lyftet. Det gör dom eftersom man ofta lyfter ganska tungt och därför vill dra stången en så kort bit som möjligt. Om man sätter sig djupt ned och fångar stången behöver man ju inte dra den så högt.

Hur går det till

Det absolut första man gör på tävling är att väga sig. Beroende på vilken tävling det är spelar vikten lite olika roll. Antingen så tävlar man i viktklasser (som jag och Katti gör på lördag) då vinner den som lyfter mest i sin viktklass. Om två personer i samma viktklass lyfter lika mycket vikt är det den av dem som är lättast (kroppsvikten alltså) som vinner.

Om man inte använder sig av viktklasser så tävlar alla mot alla (inom samma kön då). Vem som vinner bestäms då med hjälp av en formel där kroppsvikten multipliceras med ett tal ur en tabell osv. Tabellen gör att alla, oavsett kroppsvikt, tävlar med samma förutsättningar.

Vid invägning berättar man vika vikter man vill gå in på, alltså vad som kommer att vara den första vikten som man vill försöka lyfta. Detta gör man både för rycket och stöten (vid samma tillfälle alltså).

Efter invägningen brukar alla sätta sig tillsammans och prata och äta den maten de haft med sig. Många bantar inför tävlingar (främst när tävlingen är indelad i viktklasser) och är både hungriga och uttorkade när dom kliver av vågen. Det här är en av mina favoritgrejor med lyftningen. Det är så sjukt mysigt efter invägningen. De flesta är glada eftersom de får äta och folk har inte börjat bli nervösa inför den stundande tävlingen än. Att man ska tävla mot varandra några timmar senare spelar ingen roll, de flesta äter tillsammans ändå. Det är som en enda stor picknick!

Den tävlande som har valt lägst vikt att börja med går allra först. Missar man sitt lyft får man testa det igen eller ta en högre vikt men man får aldrig välja en lägre vikt.

Man har tre försök på sig, tre ryck och tre stötar, att få till ett så tungt godkänt lyft som möjligt. De två tyngsta lyften adderas sedan och blir en total.

På tävling börjar man alltid med rycken och går sedan vidare till stöt. Alla som tävlar rycker alltså först, sedan är det oftast en paus, och man fortsätter sedan med stötarna. Man lyfter på ett podium (som är olika fancy beroende på tävling) med tre domare. En domare rakt framför sig (i mitten) och en snett till höger och vänster. Domaren i mitten säger till när man får släppa ned stången (släpper man ned stången innan nedsignal räknas inte lyftet). För att ett lyft ska bli godkänt måste minst två av dom tre domarna godkänna det. Publiken sitter bakom domarna och det är oftast mycket tyst under lyften. Det är lite som med golf, om det är stökigt och stojigt i lokalen kan man tappa koncentrationen och missa lyftet.

Om man är sugen på att tävla, hur ska man göra då?

Först och främst så ska man komma ihåg en sak: VÅGA! De som tävlar i tyngdlyftning är inga supermänniskor. Dom är helt vanliga kontorsarbetare som tävlar för att det är kul och för att de utvecklas av det. Sen så finns det naturligtvis de som är fruktansvärt duktiga och som lyfter en massa vikt men jag tycker att man ska se dom som inspiration, inte som någon sorts mall. Det är bara SM som har en kvalgräns, de andra tävlingarna är öppna för alla!

Men, man kan inte bara ramla ned på en tävling, väga sig och rocka loss. För att få tävla i tyngdlyftning krävs två saker; en licens och en lyftardräkt.

För licensen måste man ta kontakt med en lyftarklubb (jag och Katti tävlar för CF Nordics Tyngdlyftningssällskap, nordictyngdlyftning på Insta). Det är superlätt och går på 10min. Det krävs inte att man tränar på en klubb för att få licens genom den (även om det naturligtvis är sjukt kul att träna med andra som tränar samma sak som en själv) men det krävs att man har en licens för att få tävla. Sedan så anmäler man sig till tävlingarna med hjälp av klubben.

Vad gäller dräkten så finns det speciella lyftardräkter (och oroa dig inte, INGEN ser snygg ut i dräkten, det är inte därför vi har den på oss haha) och dräkter som inte är speciellt tillverkade för tyngdlyftning men som fungerar bra ändå. Det som krävs av dräkten är att den är överdel och underdel i ett stycke samt att varken armbågar eller knän täcks av den.

Jag skulle kunna skriva noveller om just tyngdlyftning men jag låter bli att uttråka er. Hoppas ni fann detta läsvärt och kanske ni som haft lite sug vågar ta steget att testa på. 

Ha en fin kväll och helg!

Jenny Grass  

 

Kommentarer

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
  1. Phoebe Ma

    Hi! We are manufacture of rubber bumper plates. Our products have good quality, and we promise we can provide good service to satisfy your needs. If you interested in our product, I will tell you the price and sent pictures of products to you. Any questions, please email me.

    1. Jenny

      Hej Tova! I styrkelyft tävlar man i böj, Mark och bänk, i tyngdlyftning tävlar man i ryck och stöt (de olympiska lyften). Styrkelyften är mer långsamma, ta i tills du blir blå lyft och de olympiska lyften är mer snabba och explosiva (så mycket kraft som möjligt under en kort tid liksom). Hoppas det dög som svar ✌

    2. Katti Houshmandfar

      Hej Tova, Här kommer Jennys svar:
      Hej Tova! I styrkelyft tävlar man i böj, Mark och bänk, i tyngdlyftning tävlar man i ryck och stöt (de olympiska lyften). Styrkelyften är mer långsamma, ta i tills du blir blå lyft och de olympiska lyften är mer snabba och explosiva (så mycket kraft som möjligt under en kort tid liksom). Hoppas det dög som svar ✌

    1. Katti Houshmandfar

      Hej, jag vet inte exakt bakgrunden till det men det är en regel. Vet bara att man inte får täcka armbågar och knän samt att stången inte ska hålla på att fastna på kläderna så det kan vara en säkerhetsgrej också. Hoppas det dög som svar. Katti

Annons
stats