3D träning har gjort mig smärtfri | Katti Houshmandfar - CrossFit

Katti Houshmandfar – CrossFit

Annons

3D träning har gjort mig smärtfri

Jag tänkte ägna detta inlägg till att uppdatera er lite om status kring min fot, vet att många av er har följt mig sedan olyckan och ert stöd har och betyder massor för mig. Fram tills någonstans där i Augusti så har jag haft fruktansvärda smärtor som gjorde att jag knappt kunde sova om nätterna. Problem med otrolig svullnad och ständigt ätande av smärtstillande för att kunna sova, var något jag tampades med varje dag och var och varannan dag fick jag sjuka mig helt från jobbet för jag hade inte ork pga smärtan att ta mig dit.

Min rehab gjorde det inte bättre kände jag då, rörligheten blev bättre absolut men jag fick ständigt ont av att rehaba så till slut blev det att jag liksom inte ville längre. Jag hade fått höra från läkare och sjukgymnaster att min rehab kommer att vara smärtsam men det är något jag måste ta mig igenom. Träningen associerades med smärta och då försvinner allt det roliga. I September bokade jag in min första tid med Nils Wallfält som jobbar på Crossfit Nordic. Nils är känd för att ta bort det onda från folk och kommer man till Nordic så ser man mer eller mindre alla värma upp till dansande rörelser och allt detta vet man kommer från Nils.

3D träning är något han är specialiserad inom och känd för. Jag vet inte hur jag ska kunna på bästa sätt förklara exakt vad det är, för det är så mycket men det hela handlar om att hitta rörelser i olika riktningar som hjälper kroppen att röra sig på rätt sätt, blir mer mobil och rörlig och få bort smärtor.

Min uppvärmning består endast av “Nils övningar” som jag kallar det för och tänker jag efter nu så har jag inte haft ont i min fot alls de senast 1,5 månaderna. Det är helt sjukt, jag har inte ont längre när jag går, sitter på jobbet, vickar på foten osv. Jag är fortfarande inte rörlig, det har kanske inte blivit så mycket bättre utan det kommer ta väldigt lång tid men JAG HAR INTE ONT LÄNGRE. Det Nils har infört i min rehab är med fokus att inget ska göra ont. Vi ska inte tvinga in rörelser, då kommer foten/skadan att säga ifrån. Vi ska sakta men säkert med smärtfria rörelser väcka liv och mobilitet och det är precis det vi har gjort. Min rehab gör inte ont längre, tvärtom. Nu är den rolig, givande och den ger mig dessutom träningsvärk. Fuck those Doctors! Här ska vi inte tvinga till något längre.  Jag kan sova utan att känna det där dunkade i foten som jag alltid gjort, jag kan gå utan smärta och det är något jag har drömt om så länge. Ni förstår inte hur detta känns, jag blir tårögd av känslan bara. Frihet, fri från smärta. Vet ni hur hemskt det är att ha ont precis dygnet runt? Man blir helt knäpp.

Jag har inte önskat mig att ta PR i knäböj, snatch eller liknande, jag skiter faktiskt i det. Det enda jag har önskat mig är att kunna gå utan att ha ont, att få sova utan att vilja trycka i mig massa piller. Och det är precis det 3D träning har gett mig.

Nu när jag är smärtfri, så kan vi jobba upp rörligheten ännu mer. Så ni som lider av skador, smärtor osv, jag råder er verkligen att kolla upp 3D träning. Det är det bästa som hänt mig. Så status är lite såhär, jag har inte ont i vardagen längre utan endast när jag tvingar in rörelser som foten inte vill och kan. På morgonen har jag alltid lite svårt att gå pga svullnad men så kommer det att vara ett bra tag. Jag är fortfarande väldigt stel och har typ 30-40% rörlighet i foten. Jag kan träna Crossfit men är lite begränsad pga min rörlighet och att jag inte fullt ut kan springa och hoppa och skutta. Jag har börjat jobba i djupa positioner mer vilket jag inte gjort sedan olyckan så det är mycket styrka och stabilitet att jobba upp där. Men jag är på god väg och jag kommer fortsätta kriga för mina framsteg. Jag kommer aldrig bli 100% hel i foten, det har jag accepterat. Men jag tänker kriga för varenda lilla milstolpe.

Tack Nils! Du är en stjärna. Här får ni en video som visar lite vad jag fått göra så ni får en inblick i vad jag menar.

 

Kommentarer

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
  1. Marika

    Hej, tack för att du delar denna. Pepp och info i ett. Jag har just brutit tån och så snart gipset är av misstänker jag att rehab kommer att vara nödvändigt även om inte fotleden varit skadad. Har kikat lite på videos och blogg men tänkte ändå fråga om du som har lite (tyvärr) erfarenhet av att träna med en fot har några tips på benövningar som går att köra utan belastning på fötterna. (Förutom uppenbara curls och spark) Tusen tack!

    1. Katti Houshmandfar

      Hej Marika. Åh attans da vilken osis att du brutit tån, hoppas du läker bra och snabbt 🙂 Just rena övningar för benen skulle jag rekommendera dig att tänka lite gymträning. Det finns väldigt mycket maskiner man kan använda utan att behöva rent ut sagt stå på foten och belasta den. Men får du belasta foten nu med gipset? Sen när du tagit av gipset så kan du tex göra knäböj mot en låda som du sätter dig på. Box böj alltså för det belastar inte foten så mycket. Jag har en video där jag ligger på en bänk på mage och sträcker på ett ben i taget som en “fallskärm”, den är super för rumpan och utsidan tex. Lite svårt exakt att säga vad som känns bra och inte bra för dig, det viktiga är att det absolut inte gör ont. Kan du tex göra bulgarian split squats? det är ju väldigt kontrollerad och man står still men du behöver ha ifs ena foten på en bänk och det kan kanske klämma tån kom jag på.
      Hm det var svårt 😛
      Kram

  2. Marika

    Hej, tack för att du delar denna. Pepp och info i ett. Jag har just brutit tån och så snart gipset är av misstänker jag att rehab kommer att vara nödvändigt även om inte fotleden varit skadad. Har kikat lite på videos och blogg men tänkte ändå fråga om du som har lite (tyvärr) erfarenhet av att träna med en fot har några tips på benövningar som går att köra utan belastning på fötterna. (Förutom uppenbara curls och spark)

Annons
stats