Megatips på övningar | Katti Houshmandfar - CrossFit

Katti Houshmandfar – CrossFit

Annons

Megatips på övningar

Okej, sedan jag började träna med Lyftare och deras programmering så har en helt ny värld av träning öppnats för mig och jag tycker det ska bli väldigt roligt att få dela med av de små tips och tricks jag får lära mig. Allt mellan styrkeövningar som kan vara bra at lägga in i sin träning till tekniktips jag får för min lyftning.

Men det finns 2 övningar varav en fick jag testa för första gången igår och en gör jag väldigt ofta (minst 2 gånger i veckan) som jag vill visa er. Det jag har fått fokusera mycket på är enben övningar just för att stärka upp båda sidorna och det är något jag verkligen vill tipsa er om att lägga in i er träning. Att göra saker med ena sidan av kroppen bara i taget för det ger enorm effekt och kroppsmedvetenhet och styrka och stabilitet.

Övning 1 – Pistoler (5 sets av 5 reps på varje ben)

Start från botten sittandes på en medicinboll. Upp med ett ben och sedan ska du hålla emot allt vad du kan ända in till sista millimetern innan du sätter dig på bollen. Målet är att göra detta utan att hålla i något vilket jag kan med mitt friska benen nu får jag börja träna upp mitt högra som är så svagt och saknar den mobiliteten. Sakta men säkert så ska jag försöka släppa mer och mer där jag håller i. Ni ser ju hur tydligt skillnaden är på mig.

Fokus – Hålla trycket på hela foten och försöka hålla knät helt stabilt och inte vingla. Första gången jag gjorde denna så hade en brutal träningsvärk runt knät vilket jag aldrig upplevt förut. Det betyder att jag gjorde rätt.

Övning 2 – Benlyft vid ribbstol. (3 set x maxreps)

Alltså den här är så sjuuuuuk! Målet är att komma så långt upp med tårna som möjligt, helst träffa väggen ovanför huvudet men benen måste vara helt raka. Det som gör denna så jobbig är att ryggen trycks mot väggen/ribbstolen så du isolerar övningen så sjukt mycket och det bränner något in i helvete i magen och framsida lår/höft.

Testa gärna dom här och kommentera hur det gick! Jag gillar när ni taggar mig som ni brukar göra på videos på Instagram när ni kör de övningar jag tipsar om verkligen. Blir så taggad av det så fortsätt gärna

Lycka till, träna flitigt!

Kommentarer

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
Annons
stats