Hur ofta tränar jag | Katti Houshmandfar - CrossFit

Katti Houshmandfar – CrossFit

Annons

Hur ofta tränar jag

Hej fina ni!

Wow det är så mycket som snurras och inte snurras i mitt huvud just nu att jag har haft svårt att ens veta vad jag ska börja med och dessutom vad jag ska få ner i ord här på bloggen. Men en sak som är säkert och det är att jag är verkligen igång nu på riktigt med mitt träningsprogram av Lyftare.se och det känns så roligt och jag är verkligen taggad. För er som inte har en jättekoll på vilka Lyftare är så är det ett företag med riktigt skickliga coacher inom Olympisk Tyngdlyftning som gör träningsprogram, håller workshops och utbildningar osv. Detta så klart mot en avgift så man köper program från dom. Min coach heter Jim Gyllenhammar och jag är väl mer än ett bara köpa ett träningsprogram kund för honom utan jag får även äran att vara en av de få som faktiskt tränar tillsammans in hans grymma Lyftare team som tränar lite då och då med varandra. Så jag får verkligen äran att träna med Patricia Strenius, Hampus och ja ibland är även Fröken Roos på besök som var och tävlade för Sverige i OS sist. Ni kan ju bara tänka er hur mycket pepp och inspiration man får av dessa människor. Roligt har vi också och det är alltid kul att man kan bjussa dom på ett gott skratt av alla galenskaper jag har för mig. Som att fixa långa lösnaglar när man ska satsa på lyftning. Bra Katti! haha

Nu ser min träning ut såhär: Jag tränar 4 st oly pass i veckan som Jim gör för mig månad för månad. Så jag har 1 hel månads program skrivet och när den börjar ta slut så gör han en till månad. Dessa pass är rena lyftarpass där jag nöter sjukt mycket teknik och övningar som knäböj, drag, ryck, stöt and so on. Allt du kan tänka dig för att bli bra och vass på lyftning. Allt är baserat på vikter efter procent av ens maxvikt och jag har olika drills beroende på vad just jag behöver jobba på. Så kul är det!

Utöver dessa 4 pass så kör jag 1-2 CF pass som jag väljer lite själv eller ja allmän fys som Jim kallar det för. Och jag gillar detta upplägg för då kan jag varje vecka styra lite själv hur jag tränar och hoppa på vissa CF pass med vänner för dom har man ju ganska många av och vill gärna träna med dom. Det som är även ett plus på Crossfit Atum är att det är några stycken som kör Lyftares programmering så vi brukar träna tillsammans även fast vi alla har våra olika upplägg så det är fortfarande samma gemenskap som man får i Crossfit om inte mer faktiskt. För här står vi alltid och pratar och skojar mellan våra set. Tycker faktiskt mer om detta ska ni veta.

Så det är inte samma nära döden upplevelse som det är med CF pass men man blir trött och utmattad på ett helt annat sätt känner jag då det är mycket fokus för varje lyft och det är tungt jämnt liksom. Så på det sättet skiljer det sig mycket från Crossfit, ingen mjölksyra träning alltså.

Svinkul!


 

HOW OFTEN DO I WORKOUT?

Hey guys! 

Hope you are doing well and that you have had a great week. Mine has been totally confusing and million things going around in my head so I have had so hard to even know where and with what to start with and that is why I haven’t updated my blog in a few days. That constantly empty feeling I have been having you know. It is taking over me. But one thing that is really good and what I do know is that my weightlifting program and training has really started for real now and it is so much fun. I am following an individual weightlifting program made by Lyftare.se which is a Swedish company working with programs, workshops and educations in weightlifting and my coach is one the best over time in Sweden – Jim Gyllenhammar. He does a monthly program for me and we try to gather up and do pur sessions together as often as possible. He has a small group that he also coaches IRL and not only online and I am one of them. 

My program is based on 4 OLY sessions per week that he programs and then 1-2 CF sessions that I decide myself. I really like it that way since I can then sometimes do the CF sessions with my friends and choose myself you know. The weightlifting is so much different than Crossfit for sure. You never go to that near death experience haha but you still get tired and drained out but in an other way you know. Weightlifting is a lot about focus on each lift and it is heavier so my mind is all tired after a session. 

This year I will only focus on weightlifting, so no Crossfit competitions and stuff….or maybe haha you never know with me. But I really enjoy it and only after a few weeks you can really see how great impact it has done to my lifting technique. And the best thing is that there are a few people at Crossfit Atum that follows Lyftare programming so we often do the sessions together even though we have different programs so you still get that community feeling you know. I actually feel that you get it more wit weightlifting since you have like more time talking and hanging out and pushing each other through the sets. 

Really like this and I am so excited!

 

Kommentarer

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
Annons
stats